Mi a káosz?

Kísérletekre és megfigyelésekre alapozott bevezetés a kaotikus jelenségek fizikájába

Interaktiv tananyag középiskolások iskolai vagy online tanulásához

Kérdések és kis projektek kék dobozokban jelennek meg, számolási feladatok sárga dobozokban.

I. Bemelegítés

A. A különböző színű festékek keveredése mindenki által ismert jelenség:

Már néhány keverő mozdulat után is érdekes, szálas mintázatok alakulnak ki. Hasonló képeket kapunk akkor is, ha tejet keverünk el kávéban, vagy kakaót tésztában.

X Milk in coffee
X Cake

El tudjuk dönteni hasonló felvételek alapján, hogy mi volt a kezdeti alakzat a keverés megkezdése előtt?

B. Nézzük csak meg ezt a képet:

Ha tudjuk, hogy ez egy mozgásról hosszú idejű expozícióval készült felvétel, meg tudjuk mondani, hogy vajon mihez van rögzítve a zöld led izzó?

Érdemes felidéznünk, hogy a szokásos fizika tananyagban tárgyalt pályákról mindig könnyen kideríthetjük, milyen mozgáshoz tartoznak.

Miről is lesz szó? A feltett kérdések feltehetően szokatlanok, és ha megkíséreljük a válaszadást esetleg elbizonytalanodunk. Ennek az az oka, hogy a káosz lényegét érintik. Ha meg szeretnél ismerkedni ezzel a sajátos, egyben általános jelenséggel, indulj el azon a felfedező úton, mely bemutatja a káosz fizikájának 4 fő tulajdonságát, a B kérdés kapcsán. Ha ennek végére jutottál, érteni fogod, hogy a modern tudomány mit ért a káosz fogalmán. Az utolsó rész, mely az A kérdés szellemében a keveredés témakörét járja körül, azt illusztrálja, hogy milyen gyakran és milyen különböző méretekben találkozhatunk a hétköznapi életben a káosz jelenségével, s a keveredés csak egy a sok lehetséges példa közül.

II. A káosz fő tulajdonságai

A káosz 4 fő vonását bemutató modulok végén a egy-egy rövid tesztet jelez, melynek kitöltsével ellenőrizheted, hogy mennyire értetted meg a modul anyagát. A sok jó választ adókat egy Smiley megjelenése jutalmazza.

1. Időbeli szabálytalanság

Megértjük, hogy a káosz fogalma a tudományban mozgásokra vonatkozik, de olyanokra, melyekben semmilyen szabályosság sem ismerhető fel:
Annak ellenére, hogy szabálytalan, a káosz már meglepően egyszerű rendszerekben is megjelenik. A kaotikus mozgások nem ismétlik önmagukat hosszú idő alatt sem.

2. Előrejelez-
hetetlenség

Ha kaotikus rendszerben két mozgás gyakorlatilag azonos feltételekkel indul is, rövid idő után erősen szétválik. A káosznak ezt a tulajdonságát a hétköznapi szóhasználat "pillangó effektusnak" nevezi. A tudományos nyelv erre a kezdőfeltételekre való érzékenység kifejezést használja. Mivel a kezdetben hasonló mozgások alapvetően különbözővé válnak, az ilyen mozgások nem jelezhetők hosszú távon előre.

3. Rendezettség megfelelő nézetből

Felismerjük, hogy megfelelő mintavételezéssel a káoszt rendezettég jellemzi. A lehetséges pillanatnyi állapotoknak megfelelő pontok sajátos elrendezésben jelennek meg egy síkon, de sokkal több pont felel meg tiltott állapotnak. A lehetséges állapotok bonyolultan tekerdő szálakat rajzolnak ki, s együttesük újfajta geometriai elrendezést, fraktál szerkezetet mutat.

4. Előrejelezhetőség valószínűségekkel

Megértjük, hogy annak ellenére, hogy az egyedi eseményláncolatok előrejelzése hosszú távon lehetetlen, a megengedett állapotok bekövetkezési valószínűsége megadhato: meg tudjuk határozni, hogy egy hosszú megfigyelés alatt milyen gyakran következik be egy állapot. A lehetséges állapotok összessége valószínűségi értelemben teljes pontossággal jelezhető előre.

III. Levezetés: Festékek keveredése, szennyezések terjedése - alkalmazás

Ha most felidézzük az A kerdést. és az ott látott fényképeket, megfogalmazhatjuk, hogy a keveredés kaotikus folyamat. Az a tény, hogy a kezdeti állapot nem következtethető ki egy késői megfigyelésből, az előrejelezhetetlenség bizonyítéka, a bonyult szálas megjelenés pedig a fraktál szerkezeté.

Keveredési folyamatot magukban foglaló további példák kerámia1, kerámia2, de maga a festői alkotás is az. Itt olvashatunk a káosz még több esztétikai vonatkozásáról.

X

Korondi tál, 2008

X

Tiffany váza 1900-ból

X

S. Hartung: ’Mesélj még’ olaj, 1989

Meglepő, hogy egészen hasonló mintázatokat láthatunk műholdfelvételeken de ezek földrésznyi méretekre is kiterjedhetnek (itt a tengeri jégnek az áramlatok következtében kialkult eloszlása láthato Kamcsatka partjai mentén a NASA felvételén: http://eol.jsc.nasa.gov/scripts/sseop/photo.pl?mission=STS04&roll=79&frame=N )

Nyilvánvaló, hogy mind a festékek keverése, mind az anyagok környezeti szétterjedése kaotikus folyamat. Az utóbbiakon belül a szennyező anyagok elkeveredése különösen aktuális probléma.

Ez a szimulálás sugallja, hogy örvények nemcsak a konyhai turmixgép keverőlapátjait képviselhetik, hanem az oceán vagy a légkör forgó víz-, vagy légtömegeit is. A kezdetei kis fekete hurok nemcsak nagy alkoholtartalmat jelenthet, hanem szennyezés-felhalmozódást is. E kis hurok gyors nyúlása és feltekeredése, valamint szálas. fraktálszerű szétterjedése nagy távolságokra, a kezdőfeltételre való érzékenység megnyilvánulása. Egyben az előrejelezhetetlenség vagy pillangó effektus szemmel megfigyelhető érvényesülése is. Konyhai tevékenységekkel kapcsolatban a káosz hasznos folyamat, hiszen gyors elkeveredést biztosít, melyet a tésztagyúrás során is tapasztalunk. Ugyanez a folyamat azonban káros a környezet kapcsán, mivel a szennyező anyagok gyorsan, nagy távolságra szétterjedhetnek, ráadásul bonyolultan tekerdő szálak mentén, melyek előrejelezhetetlen módon alakulnak.

X

Ez a második szimulalás azt mutatja, hogy a sodródó anyag nagy távolságokat is megtehet miközben nyúlik és tekeredik, vagyis a szennyezés kaotikus módon akár földrajzi távolságokra is szétterjedhet.

X

Ha érdekel, hogyan terjed szét a légkörben a vulkáni hamu egy kitörés után a valódi, mért szelek hatására, kattints

ide ahonnét letölthetsz egy olyan káoszos számítógépjátékot, melyben meg tudod választani az elképzelt kitörés helyét (pl. a világtérkép egy pontjára kattintással) és más adatait.

Literature: Tél T., Gruiz M., Kaotikus dinamika, Tankönyvkiadó, Budapest, 2002

Gruiz Márton emlékére

Copyright: Tél T., 2018-2021

Az oldal elkészítését a Magyar Tudományos Akadémia Tantárgypedagógiai Kutatási Programja támogatta. Köszönjük Tél András segítségét az ingás kísérleti berendezés elkészítében és a szenzoros mérések elvégzésében. Köszönet illeti Neufeld Zoltánt az örvényes szimulációkért.